Trygghetspakken er en del av kommunens velferdsteknologiske løsninger som skal bidra til brukerens egenmestring. Pakken inkluderer trygghetsalarm, nøkkelboks og røykvarsler.
Trygghetsalarm skal bidra til at brukeren føler seg trygg i hjemmet og trygg på å få nødvendig hjelp i en krisesituasjon. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Kommunens personelle rykker ut hele døgnet dersom alarmen går.
Om du har akutt behov for hjelp må du ringe 113.
Nøkkelboks blir montert på utsiden av huset for innlåsing av husnøkkel. Ved utløste alarmer skal hjemmesykepleien benytte denne nøkkelen for å oppnå kontakt med bruker.
Røykvarsler blir koblet opp mot trygghetsalarm. Ved utløsning av røykvarsler vil vaktsentralen ta kontakt med brannvesen og hjemmesykepleien.
Vilkår
Søkeren må selv ønske trygghetsalarm og levere søknad til tildelingskontoret Trygghetsalarm tildeles etter en faglig vurdering av søkerens behov Søkeren må ha innlagt telefon Trygghetsalarmen virker innenfor husets vegger Bruker må bære alarmsmykket hele døgnet Alarmen skal kun brukes dersom din situasjon er slik at du ikke kan benytte vanlig telefonoppringning for å tilkalle hjelp Søkeren eller deres pårørende må sørge for fremkommelig vei til boligen
Pris/kostnad
Søker må betale månedsleie for trygghetsalarm(satser). Leien justeres årlig,og vedtas av kommunestyret, med virkning fra 1. januar hvert år.
Kontaktinformasjon
Tildelingskontoret
Tlf. 948 11301 mandag - fredag kl 0900-1130
Epost: tildelingskontoret@hemsedal.kommune.no
Ikke send person-/helseopplysningar på epost.