Kontakt oss Ledige stillingar Mi side

Innskriving i grunnskolen

Innskriving til grunnskolen 1.klasse

Alle foresette som har barn som skal begynne ved Hemsedal skole høsten 2024 skal motta vedtak om innskriving innen 15.desember. Dette gjelder barn født i 2018 og eventuelle barn med utsatt skolestart.

Foresatte som ikke har mottatt brev med vedtak fra skolen, og elever som flytter til kommunen i tida fram mot skolestart, må ta kontakt med skolen. Dette for at alle elever som skal begynne i 1.klasse ved Hemsedal skole skal få vedtak om innskriving.

I innskrivingsvedtaket er det blant annet gitt melding om at barnet er skrevet inn ved Hemsedal skole.  Vedtaket er sendt ut uten forutgående søknad (endret rutine iverksatt i 2018). Vedtaket sendes som hovedregel ut elektronisk, men til dem som ikke mottar brev elektronisk så sendes det automatisk videre pr post til adresse oppgitt i Folkeregisteret.
Dersom nåværende adresse ikke stemmer med det som står i Folkeregisteret, må foresatte melde fra til Folkeregisteret om korrekt adresse snarest. Se https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ for mer informasjon.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Hemsedal skole,  telefon 3140 8905 

Hjemmene vil få tilsendt informasjon om besøk på skolen for barna og om foreldremøte i løpet av vårhalvåret.

Vi ønsker nye elever hjertelig velkommen!

 

Tilflytting av elever i 2. - 10.klasse

Så snart dere har bestemt dere for å flytte til Hemsedal så er det fint om der tar kontakt med skolen. Sørg for at skolen dere flytter fra, sender flyttemelding til Hemsedal kommune. 
Barn og unge har både rett og plikt til grunnskoleopplæring og skal dermed møte i ny skole etter avtale med skolen, uten ugrunnet opphold.  

Vi minner også om at flytting skal meldes til Folkeregisteret senest 8 dager etter flytting.

Se skatteetaten.no for mer informasjon.

Innskrivingsskjema for opplysningar finn du her. Bør ikke sendes elektronisk.

Vi ønsker alle nye elever hjertelig velkommen!

Framskutt skolestart

For å få framskutt skolegang må barnet være fylt 5 år innen 1. april og være minst på høyde med gjennomsnittet for barn som er ett år eldre, bl.a. når det gjelder intellekt, motorikk og sosiale evner. Det er få barn som fyller disse kriteriene.

Før en eventuell søknad bør foresatte drøfte de ulike alternativene med barnehagen. Barnehagen har ansvar for å gi veiledning om alternativene, slik at foresatte har grunnlag for å foreta et valg.

Utsatt skolestart

Har barnet ditt behov for et ekstra modningsår, kan du søke Hemsedal kommune om ett års utsettelse av skolestarten. Kommunen sender søknaden videre til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), som vil vurder hvor langt barnet har kommet i utviklingen. Dersom PPT konkluderer med at barnet har behov for et ekstra modningsår, gjør kommunen vedtak om utsatt skolestart.

Om barnet går i barnehage, bør du rådføre deg med barnehagen før du søker. Barnehagen vil sammen med deg vurdere barnets:
Modenhet og kognitivt nivå (evne til å forstå)
Språklige ferdigheter
Motorikk (bevegelighet)
Sosiale ferdigheter

Får barnet ditt utsatt skolestarten, vil det vanligvis være et vilkår at barnet går i barnehage det ekstra året. Dersom barnet allerede går i barnehage i Hemsedal kommune, vil barnet automatisk beholde plassen om det er gjort vedtak om utsatt skolestart. Dersom barnet kommer flyttende til Hemsedal kommune og søker utsatt skolestart, må det søkes om barnehageplass på vanlig måte.

Utsatt skolestart kan særlig være aktuelt for barn som er født sent på året eller som vil klare seg uten støtte- eller spesialundervisning på skolen dersom de får et ekstra år i barnehagen.

Skolen tilbyr spesialundervisning til barn som trenger større grad av tilrettelegging. Utsatt skolestart vil derfor ikke være like aktuelt for barn med store og varige funksjonsnedsettelser eller barn som vil ha behov for spesialundervisning i store deler av opplæringstiden.

Søke om utsatt eller framskutt skolestart. 

Søk om utsatt eller framskutt skolestart

Søknad sendes til postmottak@hemsedal.kommune.no

Foresatte må sende skriftlig søknad med vedlegg til Hemsedal kommune innen 1. desember. Følgende dokumentasjon skal legges ved søknaden:

Fødselsattest
Kartlegginger, f.eks. Alle med, TRAS etc.
Pedagogisk rapport
Dokumentasjon av syns- og hørselstest
Eventuell annen dokumentasjon

Klage ved framskutt / utsatt skolestart

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har gjort vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Klageinstans er Statsforvalteren. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken gå videre til klageinstansen.

Se for øvrig opplæringsloven § 15-2. (Departementet har delegert beslutningsmyndigheten i klagesaker til Statsforvalteren.)

Aktuelle linkar

Opplæringslova §2-1. Rett og plikt til grunnskuleopplæring.