Kontakt oss Ledige stillingar Mi side

DSB skjerper rådene om egenberedskap

En motstandsdyktig befolkning er grunnleggende for et godt totalforsvar. Vi må derfor styrke beredskapen på alle nivåer – også hos befolkningen.

Denne uken oppdaterte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) råd om egenberedskap og anbefaler nå at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i én uke ved kriser. Det er fordi kommunen, nødetater og frivillige organisasjoner må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp først.

Hensikten med rådene er å hjelpe folk til å dekke de mest grunnleggende behovene i en krise: varme og lys, mat og vann, informasjon og legemidler og hygiene.

De største endringene sammenliknet med egenberedskapsrådene som ble utgitt i 2018 er:
• Anbefalt varighet på egenberedskapen øker fra minst tre dager til en uke.
• Mer detaljerte råd om temaer som kritisk medieforståelse og oppholdssteder i kriser.
• Noen helt nye temaer: felles egenberedskap og psykisk helse i kriser.

Rådene om egenberedskap finner du her: Sikker hverdag | Sikkerhverdag

Sist endret: 06.06.2024