Syns- og hørselskontakten i kommunen hjelper personer med nedsatt syn og/eller hørsel med å få tilgang til og opplæring i hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral. De kartlegger brukernes behov, søker om og leverer ut hjelpemidler som briller, høreapparater, TV-adaptere og lesehjelpemidler, og gir veiledning og oppfølging i bruken av disse i hjemmet.
Hva tilbyr syns- og hørselkontakten
- Kartlegger behov: vurderer hvilke hjelpemidler en person trenger basert på deres syns- eller hørselsnedsettelse.
- Søker om hjelpemidler: bistår med søknadsprosessen for å få innvilget og låne hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral.
- Opplæring og oppfølging: gir brukerne og eventuelt pårørende opplæring i bruk av hjelpemidlene.
- Veiledning: gir generell veiledning og råd om hjelpemidler og tilpasninger.
- Bindeledd: fungerer som et bindeledd mellom brukeren, kommunen og NAV.
Kontaktinformasjon
Hemsedal kommune har innført en digital ventelisteordning for fysioterapi, ergoterapi og Frisklivssentralen. Målet er å gjøre det enklere for innbyggere å melde behov og motta relevant helsehjelp til rett tid.
Følg link til digital venteliste og registrer din henvendelse på tjeneste ergoterapi her:
Uansett om du ønsker å registrere en henvendelse for deg selv, pårørende eller annen så gjør du det via innlogging med din egen BankID.
Hvis du ikke ønsker/kan benytte den digitale løsningen tar vi også imot henvendelser på telefon 900 52834. Om vi ikke svarer, ringer vi deg opp igjen innen 2 virkedager.