- Gebyr for feiing/tilsyn av fyringsanlegg kjem med på faktura for årlege kommunale gebyr.
- Spørsmål knytt til feiing/tilsyn skal rettast til Hallingdal brann- og redningsteneste IKS på post@hallingdal-brannvesen.no
- Er du bekymra for din eller andres brannsikkerhet? Har du oppdaga eit brannfarleg forhold og ønsker å melde frå? Uansett kven eller kva din bekymring gjeld, ønsker brannvesenet å høyre frå deg. Saman kan vi unngå at branner oppstår og potensielt redde liv.
Endring på faktura for kommunale gebyr frå 2024
Feiing og branntilsyn er nye faste kommunale gebyr.
I staden for at du får ei stor rekning etter utført feiing/tilsyn, vert gebyret nå fordelt på alle terminane.
Den nye ordninga er gjeldande frå 2024 og er vedtatt i kommunestyret. Feiing/tilsyn vil som tidlegare bli utført etter behov.
Alle vil derfor ikkje få like gebyr på sin faktura, men gebyr for utført teneste vil vere lik.
Sidan gebyra ikkje er lagt inn tidlegare, vil dei som mottek faktura oftare enn to gonger pr år få ei litt større rekning første gongen. Dette fordi gebyra gjeld frå 01.01.
Dette vil rette seg på neste termin.
Dei som har to terminar vil i år få heile det årlege gebyret på faktura for 2. termin. Gebyra vil uansett bli fakturert jf. behov.
Gebyret blir fordelt på kor ofte du har branntilsyn og evt feiing.
Om du f.eks skal ha branntilsyn kvart 8-ande år, vil det stå 1/8 under andel på fakturaen.
1/1 betyr årleg, 1/2 betyr kvart 2. år og 1/4 betyr kvart 4. år, osv.
Har du nylig fått utført feiing, og betalt for det, har det noe å si for faktura tilsendt nå?
Frem til 2024 ble det fakturert gebyr bare når det ble utført tiltak hos deg (Tiltak = feiing og/eller tilsyn).
Fra 2024 (1. april) blir gebyrene for feiing og tilsyn i stedet delt opp på de antall år Brannforebyggeren (feieren) har satt opp at det skal være mellom hver feiing, og hvert tilsyn hos deg. Antall år mellom hvert tiltak bestemmes på bakgrunn av risiko og er fra årlig til hvert 8. år. Byggverket og bygningsmiljøets karakter, kvaliteten på fyringsanlegget sotmengde og fyringsmønster kan være eksempel på vurderingskriterier for risiko.
Du som har fått utført tiltak frem til 2024 har derfor betalt hele gebyret for det tiltaket du har fått utført tidligere, og har dermed gjort opp for det. Mens fra 2024 begynner du å betale en årlig andel for det neste tiltaket som skal utføres hos deg, i stedet for at du venter til tiltaket er utført og betaler hele gebyret da slik vi gjorde frem til 2024. Så det du har betalt tidligere, dvs. før 1. april 2024 har ikke innvirkning på faktura du har fått nå, siden forrige faktura er for forrige tiltak, og nå begynner du å betale for neste tiltak. Forskjellen er bare at gebyret nå er delt på det antall år det går til neste tiltak (mellom årlig og hvert 8. år)
Vi presiserer at det å fakturere årlig ikke medfører høyere gebyr enn å fakturere hele gebyret etter utført tiltak, forskjellen er bare at du får fordelt en andel av gebyret årlig, i stedet for å betale alt med en gang.
Hva vil neste faktura komme på?
Neste faktura på feiing og på tilsyn får du neste år (oppdelt i x-antall terminer), med samme andel av tiltakene som året før. Dersom du f.eks. er satt opp med feiing hvert. 8. år så får du nå delt det totale gebyret opp på 8 år.
Hvor lenge skal vi forhåndsbetale for noe vi ikke har utført enda?
Årlig andel av gebyret blir delt opp på det antall år det er mellom hvert tilsyn eller hver feiing. Det vil variere når den enkelte får utført feiing eller tilsyn mellom de årene. Dersom du for eksempel skal ha feiing hvert 6. år vil du få utført det feiing ett av årene innenfor den 6 årsperioden. Noen får det tidlig i perioden, andre senere. Ved neste feiing og tilsyn blir det bestemt hyppigheten for hvor ofte du skal feiing og tilsyn videre fremover.
Hva ligger til grunn for hyppigheten mellom tiltakene (feiing og tilsyn)?
Forskrift om brannforebygging § 17 sier at både hyppigheten og gjennomføringen av tilsynet skal være basert på risiko. Byggverket og bygningsmiljøets karakter, kvaliteten på fyringsanlegget, sotmengde og fyringsmønster kan være eksempel på vurderingskriterier for risiko.
Kan jeg påvirke selv hvor ofte jeg vil ha feiing og tilsyn?
Forskrift om brannforebygging § 17 krever at det blir gjort en faglig vurdering av risiko som grunnlag for fastsetting av hyppigheten mellom tiltakene. På grunnlag av kravene i Brann- og eksplosjonsvernloven § 11 og Forskrift om brannforebygging § 17 er det kommunen v/Brannforebyggeren (feieren) som bestemmer hyppigheten, du kan derfor ikke bestemme det selv. Men du kan påvirke hyppigheten selv ved å f.eks. sørge for å ordne avvik vi har gitt på fyringsanlegget (ovn, røykrør og pipeløp) eller fyre med tørr ved. Det er eksempel på noe som vil føre til lavere risiko, og derfor føre til sjeldnere behov for feiing og tilsyn fra oss. Men dersom du ønsker hyppigere feiing eller tilsyn enn det Brannforebyggeren fastsetter kan vi gjøre det, siden det blir bedre enn risikoen tilsier. Men da må du betale gebyr i tråd med den hyppigere frekvensen.
Gebyrene er høyere etter hyppigere vi utfører tiltakene. Vi kan ikke utføre tiltaket sjeldnere enn det risikoen tilsier.
Kan jeg feie pipa selv og slippe gebyr fra kommunen?
Det er bare positivt om du feier selv, men det fritar ikke kommunen fra lovkravet vi har. Kommunen ved brann- og redningsvesenet har en lovbestemt plikt til feiing og tilsyn med fyringsanlegg jf. brann- og eksplosjonsvernloven § 11 første ledd bokstav h. Samme lov § 28 annet ledd beskriver gebyr-legging av denne tjenesten av kommunen, gjennom lokal forskrift (begrenset til selvkost). Vi har ikke anledning til å avvike fra plikten vi har til feiing og tilsyn med fyringsanlegg. Bortsett fra om fyringsanlegget (ildsted og røykløp/skorstein/pipe) ikke er i bruk og derfor blir koblet fra eller plombert. Men at en feier selv vil derimot kunne føre til at vi ved neste feiing ser at det er lite sot. Lite sot kan føre til sjeldnere behov for at kommunen utfører feiing hos deg, og sjeldnere utføring av tiltak medfører lavere gebyr. Men vi har ikke anledning til å sette sjeldnere frekvens enn hvert 8. år. Og det må samtidig presiseres at det også er andre forhold enn bare sotmengde som påvirker risikoen, f.eks. alder og tilstand på skorstein og røykløp.
Er det en rettskraftig dom på at kommunen ikke kan fakturere gebyr årlig?
I Frostating lagmannsrett beslutning - LF 2023-104673: https://lovdata.no/dokument/LFSIV/avgjorelse/lf-2023-104673 fikk en hytteeier medhold i å slippe å betale feiegebyr fordi kommunen - i sin lokale gebyrforskrift - hadde begrenset sin egen adgang til å kreve gebyr. Beslutningen var begrunnet i tolking av bestemmelsene i den lokale forskriften for den aktuelle kommunen. Det er dermed ordlyden i den lokale forskriften i den aktuelle kommunen som gjorde at hytteeieren fikk medhold. Lagmannsretten bekrefter ellers at feiegebyret kan kreves årlig fra en eier, også de årene kommunen ikke gjennomfører feiing og/eller tilsyn hos vedkommende.
Den lokale forskriften i vår kommuner beskriver at både feie- og tilsynsgebyr innkreves årlig basert på fyringsanleggets behovsvurderte frekvens.
Vi fakturerer derfor i tråd med vår lokale forskrift, noe de ikke gjorde i den aktuelle kommunen som dommen omhandler.
Dersom du har spørsmål, ta kontakt: post@hbr.no eller ring (+47) 96 62 54 25
Oversikt over feiegebyr
Type | Pris |
Branntilsyn pr. bustad | 1 421,00 |
Feiesats pr. pipe | 582,00 |
Timesats for anna arbeid | 697,00 |
Branntilsyn - tilsyn fritidsbustad | 1 653,00 |
Feiing fritidsbustad - pipe 1 | 582,00 |
Forskrift om brannførebygging gjeldande frå 01.01.2016
Forskrifta om brannførebygging stiller krav om fleire brannvarslarar i huset ditt enn før. I tillegg kan det hende pipa di skal feiast oftare enn du trur.
Forskrifta som tredde i kraft 1. januar krev at du har minst ein røykvarslar i kvar etasje.
Tall på røykvarslerar du må ha etter den nye forskrifta vert avgjort av inndelinga av bustaden i soner, etasjar, tekniske rom og kor mange soverom.
Har du fleire etasjar, skal du no ha ein varslar per etasje. Med opphaldsrom i ein del av huset, våtrom i ein annan del, kan det vere at du må ha enda fleire varslerar for å tilfredsstilla krava i den nye forskrifta om brannførebygging.
Sidan det er krav til at alarmen skal kunne høyrast tydelig på opphaldsrom og soverom når alle dørar er stengt, kan det være behov for både fire og fem brannvarslerar i bustaden.
No skal også hytta feiast regelmessig
Den største forskjellen er at den nye forskrifta for brannførebyggande arbeid også gjeld fritidsbustader. Det betyr at alle hytter skal feiast på lik line med hus.
Det er heller ikkje slik at pipene må feiast minst kvart fjerde år. No kan feiarvesenet bestemme at pipa di treng feiing både oftare eller sjeldnare enn før.
Behovet i enkelte bustader vil væra mindre, på grunn av bruk av varmepumper og andre varmekjelder. I andre bustadområder er husa eldre, pipeløp dårligare og behovet for hyppigare feiing er til stades.
Kostnadene for eigarane av hus eller fritidsbustader vil variera etter kor ofte brannvesenet meiner pipa di skal feiast.
Feiing og tilsyn på hytta
I 2016 kom ein forskrift om brannforebygging, med vesentlege endringar frå den tidlegare gjeldande forskrifta. Blant anna skal både fritidsboligar og næringsbygg med fyringsanlegg no ha feiing og tilsyn.
Tilsynet vil omfatte
- Kontroll av fyringsanlegg (for eksempel peis, ovn, pipe)
- Sjekk av tilgjengelighet for feiing av skorstein/pipe
- Informasjon om røykvarslere, slokkeutstyr og rømningsveier
- Informasjon om gode fyringsvaner
- Informasjon om brannsikkerhet i hjemmet/på hytta
- For å svare på SMS-varsel; Bruk linken i varselet eller logg inn her: Min Eiendom
På både hytter og bolighus gjelder regelen om at oppmøte av feier = gebyr. Så hvis varslet tidspunkt ikke passer er det viktig at du får avtalt nytt tidspunkt.
Frist for å avlyse/endre tidspunkt er kl 1500 siste arbeidsdag før tilsynet/feiinga.
Vi treng hjelp av deg som er hytteeigar:
I våre kommunar er det fleire fritidsboligar enn boligar, vi må derfor så snart som mulig få kartlagt omfanget.
Alle hytteeigarar vil få eit skriv der dei må svara på ulike opplysningar om fyringsanlegget og bruken av dette. På bakgrunn av denne kartlegginga vil vi organisere feie- og tilsynstjenesten i fritidsboligar framover. Vi starta arbeidet i 2018, men det kjem sannsynlegvis til å ta fleire år før vi klarar å gå tilsyn/feie på alle hyttene. Vi har lagt ut spørreskjemaet her, sjå lenke De kan altså svara her elektronisk, ellers vil spørreskjemaet ligge ved i brevet som alle vil motta, de kan difor også svara i brevs form om de heller foretrekk det. Vi ønsker at de fyller ut spørreskjemaet så snart som mogleg.
Innsendingsskjema ang fritidsboligar
Stige/trinn på tak:
Me vil også gjera oppmerksom på at forskriftene krev at feiaren skal ha sikker tilkomst på taket for å utføre jobben forsvarleg. Me oppfordrar difor eigarane av fritidsboligane til å montere stige eller trinn på taket.
Feiaren har krav til å risikovurdere faren med å gå på alle tak. Nokon tak, slik som torvtak, kan han gå på utan stige/trinn når det er tørt og ikkje is, ved andre forhold medfører det ein fare å gå på same taket slik at jobben ikkje kan utførast. Uansett er risikoen for uhell/ulykker større for ein som går på 25 tak kvar arbeidsdag heile året, enn for ein som kanskje går på taket ein gong i året. På grunn av den nye forskrifta er det mange firma som tilbyr salg og montering av takstige/taktrinn. Er du usikker på krava til sikker tilkomst på taket for feiaren, eller du har andre spørsmål så ta kontakt med oss.
Fyring med gass:
Gasspeiser og sentralfyr er også å rekne som fyringsanlegg, og er derfor med i tilsynsordninga vår. Dette gjeld ikkje viss gassanlegget berre er knytt til ein koketopp eller liknande på kjøkkenet.
Det blir kun tilsyn i hytter gassfyring, ikkje feiing.
Gebyr
Gebyret blir fakturert etter at tilsyn og feiing er gjennomført.
Dei som ynskjer oftare feiing enn det som feiaren forslår, gir beskjed om det så får dei feiing oftare.
Feiaren kjem
Det blir sendt ut varsel om feiing og/eller tilsyn nokon dagar før feiaren kjem. Dersom tidspunktet ikkje passer, kan du avtale nytt tidspunkt. Dersom det ikkje er klargjort for feiing (folk til stades, feielapp utfylt og hengt ut, manglande sikring eller på anna måte gitt klar beskjed om at det kan feiast), vil feiing ikkje bli utført, du vil likevel bli belasta med gebyr for oppmøte.
Kontaktinfo ang. feiing og tilsyn i bustader og fritidsbustader:
Hallingdal brann- og redningsteneste iks
Torpomoen 27, 3579 Torpo
Tlf.: 966 25 425
Mail: feieavdeling@hallingdal-brannvesen.no